Basisscholen

Pauze tijd, naar aanleiding van een thema, gewoon eens iets nieuw proberen of?

Missie:

Kinderen laten opgroeien waarbij een gevoel van vrijheid wordt ervaren.

Dit wil ik bereiken doordat zij een manier aangereikt krijgen van spelen in vrijheid, ultieme uitdaging geboden wordt en vanuit optimale eigen fantasie spelen; hierdoor geluk, blijheid en rijkdom voelen.

Het recht van ieder kind is om zorgeloos, eindeloos en zonder goed of fout te kunnen/mogen spelen.

In deze tijden, waarin met name de digitale omgeving centraal staat, is het belangrijk dat er ook een tegenbeweging is en plaatsvindt.

Visie:

Door oneindige variatie en afwisseling in aanbod van materiaal, om mee te spelen, zorgt ervoor dat kinderen telkens opnieuw worden uitgedaagd.

Materialen uit de natuur, maar ook uit het dagelijks leven krijgen een andere dimensie.

Kinderen spelen onbeperkt, vanuit eigen fantasie. Kunnen elkaar opzoeken, maar ook individueel spelen. Dit zorgt ervoor dat kinderen worden voorzien in hun behoefte en wens om vrij te mogen spelen.  Spelen op deze manier draagt bij aan het ontwikkelen en groeien van enorm veel competenties die het kind in het dagelijks leven verder helpen.

Volgens Erik Scherder, ‘het kinderbrein wil spelen’, zijn 3 componenten essentieel:

  • Nieuwe dingen
  • Variatie/uitdaging
  • Iets moeite kost/moeite moeten doen

Erik Scherder vervolgt met; actief buiten spelen/sporten in een verrijkte omgeving zorgt voor controle over emoties en na dit spel een betere focus hebben op wat daarna volgt.

Het lekker in beweging zijn en blijven, wordt ook steeds meer van waarde, aangezien helaas in deze maatschappij het jonge kind ook steeds meer met obesitas te maken krijgt.

De uitvoering:

Naar de locatie met een bestelbus die volgeladen ligt met uitdagend materiaal die met name terug te halen zijn uit het dagelijks leven, veelal duurzaam en kosteloos.

De materialen wisselen af, aanbod kan variëren afhankelijk van het seizoen.

Er wordt niet uit het oog verloren dat als kinderen een sterke voorkeur hebben voor een bepaald aanbod dit als basismateriaal kan dienen.

De bestelbus wordt tot aan het schoolplein gereden en kinderen komen zelf de materialen uit/bij de bus halen waar ze mee willen spelen. Net voordat het tijd is om terug naar binnen te gaan komen ze de spullen zelf weer terugbrengen naar de bestelbus.

FantaMagie

Geweldig om te zien hoe de kinderen uit groep 6 met eigen fantasie en creativiteit zorgeloos hebben kunnen spelen met alle materialen! Hierbij werd er veel samengewerkt en materialen onderling uitgewisseld onder begeleiding van FantaMagie! De kinderen hebben genoten!

Ester (leerkracht groep 6, basisschool de Korenaar)

Ik heb gister de kinderen enorm leuk en betrokken zien spelen en ontdekken.  De ongebruikelijke materialen prikkelen de fantasie van de kinderen en je ziet de ‘zin’ om te spelen en te bouwen. Ook prettig dat er lekker veel spullen waren.

Ik vind het voor herhaling vatbaar en de kinderen ook. Leuk dat je er was met je busje.

Mark (leerkracht basisschool de Groene Vlinder)

Wat een geweldige creaties, stralende koppies en vooral heel veel creativiteit met de daarbijbehorende talenten die de kids in zich hebben.
De fantasie de vrije loop laten, samen overleggen en iets maken van eenvoudige materialen in en rond het passende thema circulair circus gericht op afval.
De kids hebben genoten, plezier gemaakt en zouden dit zeker vaker willen doen!!

Anneke (leerkracht basisschool de Korenaar)

Met een bus vol met materialen kwam Ilona het schoolplein opgereden.
Ze had meteen de aandacht van alle leerlingen. We weten niet of het door de bus kwam of door het enthousiaste en de duidelijkheid waarmee zij de leerlingen uitleg gaf.
Toen de deuren van de bus opengingen konden de leerlingen haast niet wachten, ze wilden meteen aan de slag.
De spullen in de bus zijn zo divers dat er voor iedereen iets speciaals te vinden
is. Vooral het Ford logo, de autodeuren, de instrumenten en de stoelen waren bij ons favoriet.
De visie en de passie die Ilona uitstraalt om de fantasie van kinderen te prikkelen kun je als school alleen maar omarmen.

Met vriendelijke groet,
Renee en Eveline (leerkrachten basisschool de Troubadour)

Mijn rol is naast het faciliteren;

Toezicht houden, prikkelen/stimuleren, gesprekjes aanknopen, behoefte peilen

Waarom?

Vanuit fantasie spelen, zonder dat het spel gestuurd wordt levert vele voordelen op:

Fantasie; oneindige mogelijkheden zien

Verbeelding; het ene moment is een plank een loopbrug, het andere moment een afrastering van iets…

Open spel; niks moet, alles kan

Tijdloos: materiaal kan telkens opnieuw gebruikt worden

Onafhankelijkheid; voelen dat je eigen keuzes mag maken

Eigen spel mogen creëren: eigen ideeën mogen/kunnen bedenken. Doordat je zelf dingen bedenkt en dit lukt, hierdoor groeit het zelfvertrouwen, geloof in eigen kunnen. Het kind voelt de sensatie van het zelf bedenken en (uit)proberen, van binnenuit.

Het verbindt met “de echte wereld”; (herkennen van) alledaagse dingen die een andere dimensie krijgen

Taalontwikkeling; overleggen, ervaringen delen met elkaar

Inzicht: creëert ruimtelijk inzicht

Sociale vaardigheden; creëert rollenspel. Teamverband; samen iets bedenken en uitvoeren/oplossen

Probleemoplossend vermogen; iets lukt niet zoals gedacht, opnieuw proberen/dingen aanpassen…lukt het op een andere manier wel?

Ontdekken; ontdekken van wat je allemaal kan doen met alledaags materiaal

Flexibiliteit; omgaan met teleurstelling als iets niet lukt of anders uitpakt dan gedacht

Creativiteit; nieuwe dingen ontdekken en uitproberen, uitgedaagd worden om met (nieuwe) ideeën/oplossingen te komen

Nieuwsgierig geworden?

Neem contact met me op voor de tarieven.

FantaMagie
FantaMagie
FantaMagie
FantaMagie

Zin in een geweldige activiteit?

Contact